fredag 8. juli 2011

Ble jaggu lurt gitt

Roger og jeg var full av pågangsmot og optimisme da vi satte kursen ut fra båthavna på Sund i går kveld.På dagen 4 år siden je rømte fra bryllup for å komme utpå og fikk en på 5+. Nå skulle den store bite, det er jo juli mnd og storørret føre på Mjøsa. Vi hadde skodd oss med en anselig mengde Helnøtt, Bixit, Pepsi Max og kaffe. Ellers var det jo snus på meg og et lager med sigaretter på Roger som ville fått Prince Mild til å følt seg røykfri.
Tusla rolig ut til avtalt slippsted og satte stengene i taket og betene i vannet. Vi var svært spente på om vi i det hele tatt rakk å åpne sjokoladen før det sang i vei.

Sommer Norge viste seg fra sin beste side, blikkstille vann, og mørk mørk himmel, det var visst regn på gang, og som Hedmarking ble je jo forundet over dette da regn er noe som hører vestlandet til!!! Sikten var ræva, hadde vel en 500meters sikt grunnet regnværet som kom sørfra, så radaren ble satt på. Vi rakk å ta både en, to, tre og hele første helnøtten for intet annet skjedde enn at himmelen åpnet seg. Fikk noen ord med 67'n på radioen han hadde vært borti en halvpunding og fått en sluktjuv på litt tidligere på kvelden. Glemte å gratulere han med pundingen så gjør det nu, grattis med punding Einar!
Håpet sank og vi mumlet noe om at vi måtte være på feil plass for vi er da itte så ræva til å fiske, NM resultat og tidligere fangstrapporter tatt i betraktning... Men JODA det er vi. Loddene viste massevis av fisk, fisk som sto dypt, fisk som sto høyt, men om betene våre brydde den seg det døyt.
Regnet baser ned, skipper skute blir trøtt og legger seg nedpå for en liten cowboystrekk. Roger kunne meddele at den ble på 5,5 time så kl 0745 var skippern igjen på brua, nattens fangst var en borre på trekvart kilo som fikk svømme videre. Vel her måtte noe gjøres og vi satte 4 stk på rigg, det fikk briste eller bære. Kan avsløre allerede nå at noen sluktjuv kom vi heller ikke borti.

Folk begynte å våkne og mobbe sms tikket inn... Tok en tlf med Cato hvor det diskutertes JA du leser rett, fluefiske etter Karuss!!!
Klokka passerer halv ni, humøret er nede hos gamle Erik... men vi vet at Egon har tatt noen pene etter å ha seigpint, ca kvart på ni rister det i ene riggstanga og det baser ut sene... HOHO fisk og ikke borre denne gangen :) Jeg er en blakk jævel så noe headcam har det ikke blitt enda, men står på ønskelisten. Skal itte prate skit om Galaxyen, men å filme med den er itte så lett, men vi fikk det da til. Fisken er ganske rolig, ingen kjempeutras, men noen seige har han. Vi anslår vekta til rundt 2kg, og bestemmer oss for å ta opp den ene stanga, for vi kjørte 2 rigger nedi og 4 stenger... den tok borti den ene stanga gitt... Får fisken inn mot båten på 2 stenger så begynner det å knatre igjen... GJEDDE!!! Vi er helt sikre, jaja den får nå drive med sitt vi måtte håve og oppe i båten ser vi at vi har bommet på vekta, ørreten var 71-72cm lang og veide pene 4250. Roger får ordre om å rydde opp i kaos, mens jeg fikk kose meg med gjedda. Skrudde bremsen på vinsj og vinsjet inn, var itte så lett for her var det motstand, gjøre en lang historie kort, fisken var blank hadde prikker og fettfinne. Anslår vekta til ca 2kg, satt pent tilbake.
Så dro vi inn igjen i 11 tiden blide og fornøyde.

Snipp snapp snute så var denne fiskehistorien ute.