onsdag 24. mars 2010

Det har da skjedd litt


Nå er det ikke lenge før sesongen starter. Fatter og jeg kommer til å ta noen dagers førpremiære før det det braker løs den 1. mai. Så får en se hva slags nytt utstyr som blir med på lasset i år.
Varmer kommer til å bli installert, men grunnet skrapet pengebok blir ikke dette gjort før i juni.
NY og bedre VHF er på plass i heimen, radar kommer til å bli bestilt, men usikker på hvilken model jeg skal ha. Mulig det blir en Lowrance antenne, mulig det blir en Furuno, det som er sikkert at at det ikke blir noe humminbird eller Garmin.

VHF'n jeg har valgt er en Standard Horizon GX1500E, denne ble valgt utfra anbefalinger og forholdsvis gunstig pris sammenlignet med apparater i samme kvalitets kategori. Men dette innebærer vel også at en må ta den **** VHF eksamen. Må snart ha papirer for å kunne tørke seg i baken. Forskrift meg her og forskrift meg der. Det kryr av idiotiske forskrifter. Jeg kan akseptere en årlig sum på 500,- fra alle som har et VHF apparat slik at en kan opprettholde de livsviktige radiostasjonene som bemanner og bevokter den lange kystlinjen vår. Men at en må ta en eksamen for å kunne få et MMSI nr... nok om det.











Lowrance er aktuel da en har 10" plotter derfra, og antenne er billigere en antenne og skjerm. Furuno bugner jo for kvalitet, men kvalitet koster en god del... og en god del er som oftest litt for mye. Hvilken Furuno radar det blir eller om det blir Lowrance er som tidligere beskrevet avhengig av pris. Fordelen med begge er at de bruker SD kort og etter litt software oppdateringer vil de (Furuno) også kunne benytte seg av navionics kart. Dette er ganske elementært da jeg stort sett fisker på Mjøsa og her oppe er det kun navionics som har noe som kan, med stor velvillighet kunne kalles akseptabelt. Furunos radar er nok av en kvalitet som setter Lowrance sin virkelig i skyggen, men trenger en så mange avanserte funksjoner på en radar til mitt bruk?
Slik jeg ser det er det kun for å se "usynlige" objekter som mørklagte trebåter, skjær osv som er viktig for min sikkerhet. Begge radarene vil vise dette og begge radarene vil også kunne fortelle meg hvor land er om det skulle være tåke. Så hva som blir valgt blir rett å slett et prisspørsmål. Begge deler vil fungere så da går jeg for den rimeligste løsningen.
Ny coastkey er på vei til veslemotoren så da har en 2 stk og kan si at sikkerheten på båten er ivaretatt.
Har nå kjørt et år med coastkey på stormotoren, og sikkerhetsmessig er vel det litt bak mål da jeg primært bruker den vesle når en troller. Men nu er det på begge :)


Her er varmeren som kommer til NM, denne blåser både kald og varmluft er trinnløst regulert og vil holde mjøsas mest temperatur sensible troller komfortabel i all slags vær, om det er 25varme eller 4 sure med ubehagelig trekk.

Det eneste som egentlig mangler nå er fisk, men der er det noen salsaskaller på vei, så akkurat det bekymrer jeg meg lite for.

Takker til slutt Wireless Safety (Coastkey) for hjelpen med nok en Coastkeyenhet

Ingen kommentarer: